Hierbij een kort persoonlijk verslag van het YOUNG BOOKSELLERS CONGRESS 2010
Op zondag 13 juni kwamen een dertigtal internationale boekverkopers samen. Op de eerste avond mochten we nog wat ‘toeristen’ in de stad van wetenschap en cultuur, Gent. Ondertussen werd al snel duidelijk dat het om een internationaal gezelschap ging, iedereen sprak een heel bizar Engels. Engels met een Russisch, Deens, Slowaaks, Duits, Spaans, Vlaams, Grieks accent... gewoonweg fantastisch!
Dit jaar was het thema van het congres INNOVATE OR DIE. Doordat we voor het eerste opteerden, werden we genoodzaakt om met allerlei nieuwe en vooral innoverende ideeën op de proppen te komen.
De verschillende lezingen moesten ons attent maken op de veranderingen binnen het boekenvak: de komst van de e-reader, met hierbij gepaard gaand de verspreiding van illegale downloads, de opkomst van de verschillende netwerken (zoals Facebook, Twitter). Het werd duidelijk dat het boekenvak zeker geen ouderwets en saaie boel is, integendeel. Binnen het boekenvak is er duidelijke een innovatie op komst. Dit mogen we zeker niet negeren, we moeten juist mee stappen in deze nieuwe wereld van digitalisatie.
Boekwinkels moeten mee evolueren met deze ontwikkelingen, we moeten mee ‘kwetteren’ op facebook en Twitter. Je wordt als boekhandel echt ‘vriendjes’ met de klanten. De boekhandel verkoopt geen boeken meer maar verhalen, dit was één van de winnende voorstellen van de brainstorm-sessies. Dat we geen boeken meer verkopen slaat ook op het feit van de e-reader. We moeten de readers niet verstoppen, maar juist laten blinken in de winkel. Het is een zekere trots, het geeft een heel nieuw imago aan de boekhandel. Het werd ons duidelijk dat we de reader goed moeten promoten en dat hij ook een plaats in de winkel verdient bv. als een hotspot waar mensen vrij op het internet kunnen surfen, en de nieuwste boeken LEGAAL kunnen downloaden.
Wat in de workshops nog erg veel naar boven kwam was de impact van een koffiehoek in de winkel: een lokmiddel om mensen in de winkel te houden, en ze zich op hun gemak laten voelen, een ontmoetingsplaats, of een afspreekpunt. Dit concept werd ons later voorgeschoteld in COOK & BOOK te Brussel.
Met een hoofd vol nieuwe ideeën kon iedereen terug naar zijn eigen boekwinkel om met al de verfrissende ideeën aan de slag te gaan. Niet zozeer om boeken te maar om verhalen te verkopen.
Antoni Arola
9 jaar geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten